Pijme zdravě aneb něco o vodě I.

 

Pijme zdravě aneb něco o vodě (I.)

 

Všeobecně

·        Dospělé lidské tělo je až 70% tvořeno vodou, která v něm plní řadu funkcí. Voda je transportním prostředkem a rozpouštědlem, podílí
se na chemických procesech v organismu, udržuje tělesnou teplotu.
Bez příjmu tekutin není možné zabezpečit průběh základních život-ních dějů.

·        Normální člověk denně potřebuje zhruba 2 - 3 litry vody, která se přijímá potravou a její množství závisí na vnějším klimatu. Dopo-ručuje se pít často po malých dávkách, a to zhruba 125 až 250 ml, jelikož se tímto potlačí pocit žízně a tekutiny jsou doplňovány průběžně.

 

o      Tabulka doporučené denní potřeby vody podle věku:

 

Věková skupina
(věk)

Doporučená denní potřeba vody
(ml/kg)

Kojenci (od 1. měsíce do 1. roku)

150

Batolata (1 - 3)

120

Předškoláci (3 - 6)

110

Mladší školáci (6 - 10)

95

Starší školáci (10 - 15)

70

 

 

 

















Mládež a dospělí (15 - 60)

30 - 40
(ženy 30, muži 40)

Senioři (nad 60 let)

20 - 30
 











* Příklad - žena, která váží 65 kg by měla denně přijmout aspoň 2 litry tekutin (65×30=1 950ml).

 

·        Běžně se z těla vyloučí přibližně 2,5 litrů vody. Toto množství
se mění při aktivní činnosti, změnách teploty, vlhkosti vzduchu
a nemoci. Jestliže včas tekutiny (vodu) nedoplníme, tak nastane dehydratace organismu, která se projeví podrážděností, únavou, bolestí hlavy a náš organismus bude i náchylnější na infekci (nemoci).

·        Vhodnými tekutinami jsou voda z vodovodu, nediuretické (neod-vodňovací) čaje a neslazené minerálky s mineralizací v rozmezí 0,15 - 0,40g/l. 


Voda 
Není nad osvědčenou vodu z vodovodu 

·        Naopak nevhodnými tekutinami jsou limonády, slazené džusy, ko-
feinové nápoje (například káva) a perlivé tekutiny [viz ,,Pijme zdravě aneb něco o vodě (II.)"].


limonády a slazené džusy lze označit jako hustý roztok vznik-lý
hlavně rozpuštěním nadbytku cukru, umělých sladidel, bar-viv, aromat a další špatné ,,chemie"

- Příklady kostek cukru v nápojích (1 kostka cukru = 4g) 

 Redbull

                                            1l = 27,5 kostek          1,5l = 15 kostek      400ml = 28 kostek     250ml = 7 kostek

o      nápoje obsahující kofein nejsou vhodné, hlavně kvůli tendenci odvodňování (dehydratace) našeho organismu 

Rozlišení a hodnocení vybraných nápojů 

 

 

*** Text jsem čerpal převážně z vlastních vědomostí, ale použil jsem
        i knižní zdroje →
Coach School Praha - Učební texty, Petr Fořt -Tak co mám jíst? Z knihy od pana Fořta jsem naskenov
al pouze tabulku ,,Rozlišení a hodnocení vybraných nápojů". 

 

 

 

 


zpět

Novinky na email

Zaregistrujte se k odebírání novinek

3 důvody proč nakoupit u nás

- věrnostní program výrazné slevy
- na trhu od roku 1990
- kamenná prodejna v Opavě
© NEXT Fitness s.r.o.
sportovní výživa, fitness, solárium
Created by I N T
Zajímavé odkazy
logo
© NEXT Fitness s.r.o., sportovní výživa, fitness, solárium